Pepita Croatia

Horvátország talán a legizgalmasabb szomszédunk, ezért megérdemel egy blogot!

Friss topikok

Címkék

abszurd (1) adóeltitkolás (1) Adria (9) aknamező (1) alapítvány (1) állatkínzás (1) állatvédelem (1) állatvilág (2) angelina (1) anorexia (1) Armada (1) ateizmus (1) átverés (1) autólopás (1) autópálya (2) autópályakezelő (3) Bajic (2) baleset (4) ballagás (1) bizarr (45) blog (1) Bosznia (5) bosznia hercegovina (4) brad pitt (1) britek (1) bugyi (1) buli (3) bulvár (1) bunda (1) bűnözés (18) bűnügy (6) csalás (4) csehország (1) csempészés (1) cukiság (2) Dalmácia (23) defláció (1) diákcsíny (2) Dinamo (1) Dioki (1) diszkrimináció (1) dráma (1) drog (2) dubrovnik (1) dzsihad (2) egészségügy (4) egyház (8) éhhalál (1) elektromos motor (1) elnökválasztás (2) emberölés (1) erőszak (1) Eszék (1) étel (1) EU (2) EU-s forrás (1) eutanázia (1) Facebook (3) fegyver (2) fehérmenű (2) fesztivál (1) fiatalkorú (3) film (1) foci (23) fürdés (2) gasztroblog (1) gazdaság (5) glamour (1) gólya (2) gyermek (3) gyilkosság (3) gyűlöletbeszéd (4) háború (10) háborús bűnös (3) haláleset (1) hálapénz (1) határvita (1) házasság (3) Hernádi (2) híd (1) hirdetés (1) homoszexuális (7) horvátellenesség (3) horvátok (1) Horvátország (12) horvát gazdasági kamara (1) hotel (1) huffington post (1) humor (4) hvar (1) időárás (1) időjárás (13) igazságszolgáltatás (1) illegális (1) Ina (1) INA (14) internet (1) Interpol (2) iszlám (1) Isztria (4) ítéletidő (2) Izland (1) Jezic (5) jófejség (1) jog (7) jövőkutatás (1) Jugoszlávia (3) kábítószer (3) kánikula (1) Karamarko (1) kegyeletsértés (1) kéjgáz (1) kemping (1) kerítés (1) Kína (1) kisebbség (3) Knin (1) koldusmaffia (1) kolinda (4) kőomlás (1) kormányválság (2) Korruoció (1) korrupció (21) kosárlabda (1) közlekedés (1) kresz (1) kritika (1) krízis (1) külhoni (2) kutya (3) legalizáció (1) legfőbb ügyész (1) Linic (10) maffia (1) magyarok (3) Magyarország (16) marihuána (1) média (3) megcsalás (1) Melania (1) mém (1) menekültek (6) meztelen (3) Microsoft (1) migráció (1) modell (1) Mol (14) munka (1) náci (3) nácizmus (2) nemi erőszak (1) népszavazás (6) norijada (1) nudizmus (1) nyaralás (2) nyomor (1) nyugdíjas (1) Obama (1) oknyomozás (1) olastország (1) Oluja (1) Oroszország (3) pálinka (1) parti (1) pedofil (1) pénzügminiszter (2) per (2) performansz (1) playboy (1) politika (4) prank (1) privatizáció (1) prostitúció (2) publicisztika (2) rákbetegség (1) randi (1) rasszizmus (1) recesszió (1) reform (1) reklám (1) rekord (1) rendőr (1) rendőrség (5) részeg (1) retro (1) rezsi (2) Ricky Gervais (1) Rijeka (4) rolling stone (1) Sanader (2) seselj (2) sibenik (1) sikkasztás (1) sport (3) strand (2) suker (1) Svájc (1) szépség (2) szerbek (2) Szerbia (8) szerelem (1) szex (3) szexi (2) szexizmus (1) szexi 60 éves (1) sziget (2) Szijjártó (1) Szíria (1) Szlavónia (3) Szlovénia (4) techno (1) tengerpart (11) terrorizmus (1) tinédzserek (4) tömegközlekedés (1) történelem (2) tragédia (1) Trianon (1) trollkodás (1) Trump (1) tüntetés (1) turizmus (7) tv (1) twitter (1) UEFA (1) újság (2) Ukrajna (3) USKOK (4) utazás (1) útépítés (1) vahabita (1) vak (1) választások (4) válaszztások (1) vasút (1) vélemény (3) vitorlás (1) vízdíj (1) Vukovar (7) WC (1) Zadar (1) Zágráb (3) zaklatás (2) zene (1) zlatan (2) Címkefelhő
">

'Facebook'

Uzsorázással vádolják az adományozókat listázó papot

2014.01.26. 13:07 Zrinski Miki

Egy Karlovac (Károlyváros) melletti, Novigrad nevű település papját, Filip Vicić pátert uzsorázással vádolnak, amiatt, hogy a templom melletti hirdetőtáblára kifüggeszti az egyházi adományozók nevét, címét és az adományok összegét.

paterfilipvisic1.jpg

A táblázatba szerkesztett lista egyik oszlopában az az összeg szerepel, amit a hívők a helyi egyházi szolgáltatásokra szántak, míg a másikban az, amit a Római Katolikus egyház központjának.

paterfilipvisic3.jpg

Egy kis közösségben a pozitív listáról nem csak az derül ki, hogy ki mennyit adott, hanem a helyiek könnyen beazonosíthatják azokat is, akik éppenséggel semmit sem adakoztak. Valakinek ez nagyon nem tetszett és vörös festékszóróval a listára felfirkálta, hogy: "LIHVAR" (uzsorás).

paterfilipvisic2.jpg

A hívők elmondták, hogy Vicić páter a miséken beszámolt a folyamatban lévő projektekről és az egyházközség költségeiről. Tavaly beszámolt az összes adományról, amit a környező falvakban begyűjtött, de az ilyen listázás a helyiek egy része szerint az egyház tanításaiba ütközik.

"A tisztelendőnek örülnie kellene minden egyes kunának amit kap, különösen ezekben a nehéz időkben. Mindenki annyit ad, amennyije van és sajnos olyanok is akadnak, akiknek semmijük sincs. Az ilyen szegény embereket ezzel a listával lényegében keresztre feszíti, ahelyett, hogy az egyház segítene rajtuk, és nem a pénzt hajtaná be." – mondta el egy felháborodott, idősebb asszony a zágrábi Večernji List újságírójának.

Mások is kifejtették a nemtetszésüket és elmondták, hogy az adományokon felül külön meg kell fizetni az egyházi szolgáltatásokat, mint például az elhunytaknak felajánlott szentmisét. Emellett háztartásonként évi 50 kunát a harangozásért is fizetni kell.

Filip Vicić páter elmondta, hogy az adományozók listáját már évek óta kifüggeszti és ezzel eddig mindenki elégedett volt. A cél pontosan az átláthatóság:

"Úgy gondolom, hogy a hívőknek joguk van tudni, hogyan gazdálkodunk az adományokkal. Ha nem így járnánk el, akkor meg azt kifogásolnák, hogy nem számolunk el a pénzzel. Ha a listát kifogásolják, ezentúl nem függesztjük ki."

A Jutarnji Listnek egy helybéli azt nyilatkozta, hogy Filip Vicić úgy viselkedik, mint egy vállalkozó, vagy még inkább, mint az adóhivatal: "Itt nem Linić [horvát pénzügyminiszter] adós szégyenlistájára kerülsz, hanem Vicićére. Nem érzem a különbséget."

Annak is van alapja, hogy a páter miért is bír vállalkozói attitűddel. Egy zágrábi székhelyű, ám novigradi fiókteleppel is bíró Kft-nek, a Fidus d.o.o.-nak az ügyvezető igazgatója. A horvát cégjegyzékben megadott telefonszám megegyezik a novigradi egyházközösségével, az alapító is formálisan a helyi egyházközösség, ám a horvát törvények által előírt cégtábla nem szerepel a parókián. A Fidus egy helyi vendéglátóipari egységet üzemeltet.

Persze így kívülről nehéz okosnak lenni. Horvátországban az egyházzal kapcsolatban talán még megosztottabb a közvélemény, mint Magyarországon. Egyrészt rendkívül erős a római katolikus egyház társadalmi beágyazódása, a rendszeresen templomba járók száma. A volt szocialista országok közül talán csak Lengyelországban erősebb. Másrészt az egyházat kritizálók is meglehetősen harsányak. Legtöbb sajtótermék alig leplezett kárörömmel tudósít papok ballépéseiről, illetve mint esetünkben: legalábbis véleményes intézkedéseiről.

Filip Vicićnek már korábban is kijutott egy, őt nem kimondottan előnyösen feltüntető médiaszereplés. 2009-ben a helyi tévé egy veterán újságírója egy templom melletti helyszínen szeretett volna forgatni, amit a pap dühösen nehezményezett, mondván, hogyan is képzeli mindezt az ő előzetes engedélye nélkül. Az újságíró azzal hárított, hogy közterületen ehhez nem kell a szomszédos templomtól engedélyt kérni. Ám ezt követően állítólag tettlegességig fajult a szóváltás. A felbőszült pap azt mondta, hogy a forgatás helyszíne is egyházi tulajdonban áll és az újságíró állítása szerint a páter ki akarta őt rángatni az autójából a nyitott ablakon keresztül.

"Már 40 éve vagyok újságíró, és ilyen támadásnak még soha sem voltam kitéve, még akkor sem, amikor csetnikekkel forgattam. Mégis a rendőröknek azt mondtam, hogy nem akarok foglalkozni az üggyel és nem teszek feljelentést". ˗ tett pontot az esetre Josip Grdina tévés újságíró.

25 komment

Címkék: egyház bizarr

A bejegyzés trackback címe:

https://croatiapepita.blog.hu/api/trackback/id/tr235783182

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

innerchild (törölt) 2014.01.26. 19:31:42

Az egyház mindig levizsgázik....
Mikor lépünk ár végre túl a vallásokon?
Legfőbb ideje lenne...

kvadrillio 2014.01.26. 21:00:42

ADÓELLENŐRZÉST NEKI ! :)

hungarisztan 2014.01.26. 21:55:18

Aszongya, a lista azért kell, merthogy átlátszó akar lenni. Mintha a listát nem lehetne pont ugyanúgy hamisítani!
Ő mint „lelkipásztor” nem érzi a megalázó és tisztességtelen mivoltát ennek? Nagyon érthet a szakmájához...

Amúgy van egy nagyon egyszerű megoldás: amíg listázás van, addig nincs adakozás. Másodpercek alatt kapcsolni fog.

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2014.01.26. 22:24:44

Ez nem értem mitől uzsora.
Amúgy meg tegye ki a név nélkül csak összeget és dátumot, mindenki ellenőrizni tudja azt amit befizetett és a végösszeg is adott.
Csak akarni kell.

Az evolúció megfordítója... vissza a fára! (törölt 2014.01.27. 03:11:14

Én mondjuk éppen azon háborodnék fel, ha a nevem egy ilyen listán szerepelne, akár tévedésből is. Sose adnék pénzt, hatalmat, megbízást egy egyháznak, de még vallásos embernek sem! Mind agymosott és valakik jól élnek belőlük.

Flúgatlan 2014.01.27. 06:10:24

@Kínai cuccok tesztje: "Ez nem értem mitől uzsora."

Én sem értem. Lehet megkérdőjelezni a listázást, de azért mondjuk egy zsebtolvajt ne nevezzünk rablónak, hisz messze nem egy kategória. Ez jogosulatlan adatkezelés vagy pszichikai ráhatás.

Az meg, ahogy a cikk befeketíteni akarja azt, hogy a plébános pénzt kér különféle szolgáltatásokért: röhejes. Mindenütt fizetni kell a temetésért, amelett van egyházi hozzájárulás és céélgyűjtés. Minden szervezet így működik. Az adományozók listázása megkérdőjelezhető, de nem uzsorázás. (Sok helyütt, mindenféle vallás épületében még márványtáblába is vésik a fő adományozók nevét.)

Flúgatlan 2014.01.27. 06:11:03

@Az evolúció megfordítója... vissza a fára!: "Én mondjuk éppen azon háborodnék fel, ha a nevem egy ilyen listán szerepelne, akár tévedésből is. Sose adnék pénzt, hatalmat, .."

Nyugi, akkor nem fogsz ilyen listára kerülni.

burakefendi 2014.01.27. 07:30:37

nem egyedi és nem is csak vallásokhoz kötődő szokás (pl. aranyág), hogy kiírják az adományozók nevét.

@Az evolúció megfordítója... vissza a fára!: ahogy látom, nem sok vallásos emberrel beszélhettél. biztosan a súlyos előítéleteid akadályoztak meg téged ebben

McKinney 2014.01.27. 07:58:34

@innerchild: jó lépjünk túl, higgyünk a haladásban?

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2014.01.27. 08:34:06

Mindenhol kell fizetni ezekért.
És nem uzsorának hívnám, hanem támogatás licitnek.
Ettől függetlenül tény hogy van benne inkorrektség.

Mikrobi 2014.01.27. 08:34:44

A mise nem szolgáltatás.
Misét elhunyt tiszteletére bemutatni súlyos visszaélés lenne.
Egyházközösség nem létezik.
A páter szót csak szerzetespapokra mondjuk.

Nem volna rossz kicsit utánanézni a dolgoknak, mielőtt egyházi témában firkálsz.

Mikrobi 2014.01.27. 08:36:10

Egyébként katolikus papnak tilos püspöki engedély nélkül vagyonkezelést (pl. kft. vezetését) végezni, úgyhogy ha ez igaz és ezt kifogálolja valaki, teljesen jogosan kifogásolja.

Zrinski Miki 2014.01.27. 11:30:36

@Mikrobi: a misével kapcsolatos szőrszálhasogatásodat követően Új Ember-kompatibilisen módosítottam a kifogásolt néhány szót, azzal, hogy a "szolgáltatás" maradt, hisz a poszt nem kánonjogi szempontból közelíti meg a kifizetett adományok felhasználását, hanem arról szól, hogy az adott szolgáltatásért, milyen ellenszolgltatás jár.
Egyházközösség - egyházközség, kivettem az "ös"-t, bár tágabb értelemben álláspontom szerint helytálló az eredeti is, még Facebook-támogatói olda is létezik így leírva.
Röhögni fogsz: Lazariánus szerzetespap, tehát stimmel a páter.
Bizonyáre jó volna még alaposabban utánanéznem a dolgoknak, ha legközelebb egyházi témában firkálok, de hát ezért van egy lelkes olvasószerkesztőm személyedben. Köszönöm szíves segítséged, így legalább neked is meg van a sikerélményed. Legközelebb viszont nem volna rossz kicsit utánanézni a dolgoknak, mielőtt egyházi témájú poszt pontatlanságait sérelmezed. Még a linkek között is szerepel, hogy Lazariánius páter a történet főhőse, csak egy klikk és max egy kis gooogle-translator:-)

Mikrobi 2014.02.17. 22:51:05

@Zrinski Miki: szolgáltatásnak nevezni a misét mérhetetlenül sértő az Egyházzal szemben. Az egy imádság, amit akkor is minden nap elvégeznek, ha nem adnak érte semmi adományt. Ennek semmi köze a kánonjoghoz, simán a mise tiszteletének a kérdése.
Még a kezdő felolvasóval is előfordul, hogy az egyházközséget egyházközösségnek olvassa, ehhez képest a FB-ra hivatkozni nagyobb ostobaság, mint a Wikipediára. Ettől még ordas baromság, mert ilyen szó nincs, viszont egy hozzá nagyon hasonló hangzású szó van. Ha tehát ö-vel használod, terjeszted a tévedést.
Lazariánus szerzetes nem létezik. Lehet, hogy lazaristára gondolsz, de akkor én is pontosítok: azokat szokták paternek nevezni, akik kolostorban élnek. Ezt a lazaristát ezek szerint az egyházmegyével megegyezve átadták plébániai szolgálatra, tehát kolostoron kívül él, kvázi világi papként.
Jobb lenne több szerénységgel írni olyan témáról, amihez nem értesz! És főleg jobb lenne kevéssé ellenséges hangot megütni!

Zrinski Miki 2014.02.18. 00:17:00

@Mikrobi:
A horvát cikkekben folyamatosan paterként hivatkoztak rá,lazariánus miért ne létezne:
"A legnagyobb nemzetközi Lazariánus szervezet, mely közel 14.000 tagot egyesít soraiban"
Attól, hogy te lazaristának hívod, maga a Jeruzsálemi Szent Lázár Kórházi Lovagrend is így hívja őket, de nyilván ők sem tudják, hogy miről beszélnek:
www.saintlazarus.hu/globaacutelis-jelenleacutet.html

Hidd el, messzmenőleg béketűrő szoktam lenni mindenkivel, a kommentelőkkel is. Talán érdemes lenne visszaolvasnod saját korábbi kommentjeidet, vajon melyikünk indított kioktatólag, ellenségesen, magas lóról? Némi szerénységért nem ártana neked is még egyszer beállni a sorba, a felebaráti szeretetről nem is beszélve:-)

Mikrobi 2014.03.19. 19:00:22

@Zrinski Miki: komoly szervezet lehet, amely egy melléknevet nagybetűvel ír, ez máris megmutatja az értékét:-)
Javaslom, hogy ha katolikus témából tájékozódsz, inkább a Katolikus Lexikont olvasgasd:
www.lexikon.katolikus.hu/L/lazarist%C3%A1k.html
www.lexikon.katolikus.hu/S/Szent%20L%C3%A1z%C3%A1r%20Lovagrend.html
Mérhetetlen gőggel beszélsz most is és felebaráti szeretetet emlegetsz, holott nyilvánvalóan semmi közöd nincs a keresztény valláshoz.

Zrinski Miki 2014.03.21. 00:52:17

@Mikrobi:
köszönöm a linkeket, az alábbi soraidat pedig önvizsgálat során is olvasd vissza néhányszor:-)

"Mérhetetlen gőggel beszélsz most is és felebaráti szeretetet emlegetsz, holott nyilvánvalóan semmi közöd nincs a keresztény valláshoz."

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2014.03.23. 04:51:40

@Mikrobi: Szerinted mit jelent a páter latinul? Csak nem azt, hogy atya? És kit szoktak atyának hívni? Csak nem a papot? Amire te gondolsz, az a FRÁTER. Vagyis testvér. Na, ezt szokták kizárólag szerzetesekre használni. Még pedig azért, mert nem minden szerzetes pap. Vannak olyan szerzetesek is, akik simán csak szerzetesek; fogadalmat tettek, de nem szentelték őket pappá.

Egyházközösség: Nagy gőgösen leírod, hogy nincs ilyen szó, pedig van. Például amikor egy településen egyetlen templom van, amit a reformátusok és az evangélikusok közösen használnak. Ezen kívül buddhista gyülekezetek is használják magukra az "egyházközösség" kifejezést. Ha már másokat fikázol, akkor azt pontosan tedd. A "nincs ilyen szó", az elég béna próbálkozás volt.

borzimorzi 2014.04.15. 17:07:12

@bikmakk: Kösz, hogy beírtad, én keményebben legorombítottam volna.

Tényleg a konyhalatin is elég hozzá, hogy valaki felfogja, hogy a szerzetes testvér a fráter, ahogy a szerzetes testvérek közössége a fraternitás. Ebből a szótőből lett a fraternité a francia forradalom hármas jelszavában is, de azt testvériségnek fordítjuk magyarra.

S természetesen a katolikus egyházban minden pap megszólítása atya/atyám, azaz pater.

Vigasztaljon bennünket a tudat, hogy az arrogáns tudatlanok mindenben holtbiztosak, kételyeik csak az intelligens válaszkeresőknek vannak.

Üdv:
b

borzimorzi 2014.04.15. 17:19:48

@Mikrobi: Az egyházi szolgáltatásokat illetően is tévedsz. Ezt például egy római katolikus szentatya közli a honlapján: "Aki az egyházhoz tartozik, attól szolgáltatásokat vár annak illik kifejezni a közösséghez tartozást a közös terhek viselésével."
Forrás: www.users.monornet.hu/nkplebania/

Ugyanígy él a kifejezés, hogy a pap a szentségeket kiszolgáltatja a híveknek. Külön szabályok vonatkoznak rá, hogy kinek és mi módon lehet érvényesen kiszolgáltatni bizonyos szentségeket. A reformáció idején komoly viták tárgya volt, hogy vajon az utóbb protestánssá/eretnekké lett, de korábban katolikus papok által kiszolgáltatott szentségek (különösen a keresztség) érvényesek-e.

Már megbocsáss az indiszkrét kérdésért, de te csak tegnapelőtt katolizáltál vajon? És akkor is csak azért, hogy ebbe bújtathasd túlfejlett felsőbbrendűségi tudatodat: Hogy köpködhess az emberekre abban a biztos tudatban, hogy ha rámutatnak bornírtságodra, akkor valamiféle mártírt játszhass, mintha a hitedért kerültél volna kritika alá, s nem bornírtságodért?

Üdv:
b

Mikrobi 2014.05.20. 14:11:07

@borzimorzi: mi az, hogy "egy római katolikus szentatya"? Én csak egyről tudok, az ő honlapja a vatican.va
Valóban használatos a szentségek kiszolgáltatása kifejezés, csak éppen helytelen. Nem szolgáltató-kliens kapcsolatban van a pap és a hívő, hanem mindketten ünneplik.
Nem tegnapelőtt katolizáltam és a hittant jól megtanultam, veled szemben, aki már a második mondatodban is egetverő baromságot írtál. Persze neked az is csak bornírtság, ha erre rámutat valaki:-)
@bikmakk: én tudom, mit jelent a pater szó:-) Nem is ezt írtam, hanem azt, hogy mire használja az egyházi szóhasználat. Erről úgy látszik, fogalmad sincs. A fráter szót meg éppenséggel szinte senki nem használja, még esetleg a ferencesek.
Egyházközösségnek te azt nevezel, amit akarsz, csak ne a katolikus egyházközséget. Erről beszéltem és attól, hogy idehozod a buddhista szóhasználatot, a katolikus szóhasználatban még így van.

Mikrobi 2014.05.20. 14:14:59

@borzimorzi: BTW, a monori plébánia az egyházi szolgáltatásokat nem azonosítja a szentségekhez járulással. Ami elő szokott fordulni vidéken, az az, amikor a temetésnél megnézik, az egyházi adót fizette-e a család, hiszen a plébánia temetőjét nem a temetések stóladíjából tartják fenn. Viszont aki fizeti az egyházi adót, annak ingyen, vagy jelképes összegért adnak sírhelyet és nem kérnek pénzt a ravatalozásért sem.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2014.05.20. 20:04:49

@Mikrobi: Lehet, hogy te nem tegnapelőtt katolizáltál, én viszont egyháztörténetet is tanultam, úgyhogy velem ne vitatkozz. A pater szó a római egyházban bármilyen áldozópapra vonatkozhat (káplánra, plébánosra, esperesre, kanonokra stb. még a püspökre is). Sőt, szerzetesre is, amennyiben fel van szentelve és misézhet. A szerzetesek között valóban elterjedtebb a páter megjelölés használata, mivel ott megkülönböztető szerepe van. Hiszen a fráter akár laikus testvér is lehet, tehát ugyanúgy a szerzetesi közösség tagja, viszont nem misézik, nem szolgáltat ki szentségeket. Nincs értelme ezt tovább ragozni.

Az "egyházközösség" valóban nem szinonimája az "egyházközség" szónak. Nem is ezt írtam. Te viszont ezt írtad: "Egyházközösség nem létezik".
Pedig igenis létezik. Máskor leszel szíves pontosabban fogalmazni, mielőtt belekötsz valamibe...

borzimorzi 2014.05.21. 12:45:22

@bikmakk: Szerintem rá kéne hagyni. Tudod, az ostobák mindig a legmagabiztosabbak...

Üdv:
b
süti beállítások módosítása