Pepita Croatia

Horvátország talán a legizgalmasabb szomszédunk, ezért megérdemel egy blogot!

Friss topikok

Címkék

abszurd (1) adóeltitkolás (1) Adria (9) aknamező (1) alapítvány (1) állatkínzás (1) állatvédelem (1) állatvilág (2) angelina (1) anorexia (1) Armada (1) ateizmus (1) átverés (1) autólopás (1) autópálya (2) autópályakezelő (3) Bajic (2) baleset (4) ballagás (1) bizarr (45) blog (1) Bosznia (5) bosznia hercegovina (4) brad pitt (1) britek (1) bugyi (1) buli (3) bulvár (1) bunda (1) bűnözés (18) bűnügy (6) csalás (4) csehország (1) csempészés (1) cukiság (2) Dalmácia (23) defláció (1) diákcsíny (2) Dinamo (1) Dioki (1) diszkrimináció (1) dráma (1) drog (2) dubrovnik (1) dzsihad (2) egészségügy (4) egyház (8) éhhalál (1) elektromos motor (1) elnökválasztás (2) emberölés (1) erőszak (1) Eszék (1) étel (1) EU (2) EU-s forrás (1) eutanázia (1) Facebook (3) fegyver (2) fehérmenű (2) fesztivál (1) fiatalkorú (3) film (1) foci (23) fürdés (2) gasztroblog (1) gazdaság (5) glamour (1) gólya (2) gyermek (3) gyilkosság (3) gyűlöletbeszéd (4) háború (10) háborús bűnös (3) haláleset (1) hálapénz (1) határvita (1) házasság (3) Hernádi (2) híd (1) hirdetés (1) homoszexuális (7) horvátellenesség (3) horvátok (1) Horvátország (12) horvát gazdasági kamara (1) hotel (1) huffington post (1) humor (4) hvar (1) időárás (1) időjárás (13) igazságszolgáltatás (1) illegális (1) INA (14) Ina (1) internet (1) Interpol (2) iszlám (1) Isztria (4) ítéletidő (2) Izland (1) Jezic (5) jófejség (1) jog (7) jövőkutatás (1) Jugoszlávia (3) kábítószer (3) kánikula (1) Karamarko (1) kegyeletsértés (1) kéjgáz (1) kemping (1) kerítés (1) Kína (1) kisebbség (3) Knin (1) koldusmaffia (1) kolinda (4) kőomlás (1) kormányválság (2) Korruoció (1) korrupció (21) kosárlabda (1) közlekedés (1) kresz (1) kritika (1) krízis (1) külhoni (2) kutya (3) legalizáció (1) legfőbb ügyész (1) Linic (10) maffia (1) magyarok (3) Magyarország (16) marihuána (1) média (3) megcsalás (1) Melania (1) mém (1) menekültek (6) meztelen (3) Microsoft (1) migráció (1) modell (1) Mol (14) munka (1) náci (3) nácizmus (2) nemi erőszak (1) népszavazás (6) norijada (1) nudizmus (1) nyaralás (2) nyomor (1) nyugdíjas (1) Obama (1) oknyomozás (1) olastország (1) Oluja (1) Oroszország (3) pálinka (1) parti (1) pedofil (1) pénzügminiszter (2) per (2) performansz (1) playboy (1) politika (4) prank (1) privatizáció (1) prostitúció (2) publicisztika (2) rákbetegség (1) randi (1) rasszizmus (1) recesszió (1) reform (1) reklám (1) rekord (1) rendőr (1) rendőrség (5) részeg (1) retro (1) rezsi (2) Ricky Gervais (1) Rijeka (4) rolling stone (1) Sanader (2) seselj (2) sibenik (1) sikkasztás (1) sport (3) strand (2) suker (1) Svájc (1) szépség (2) szerbek (2) Szerbia (8) szerelem (1) szex (3) szexi (2) szexizmus (1) szexi 60 éves (1) sziget (2) Szijjártó (1) Szíria (1) Szlavónia (3) Szlovénia (4) techno (1) tengerpart (11) terrorizmus (1) tinédzserek (4) tömegközlekedés (1) történelem (2) tragédia (1) Trianon (1) trollkodás (1) Trump (1) tüntetés (1) turizmus (7) tv (1) twitter (1) UEFA (1) újság (2) Ukrajna (3) USKOK (4) utazás (1) útépítés (1) vahabita (1) vak (1) választások (4) válaszztások (1) vasút (1) vélemény (3) vitorlás (1) vízdíj (1) Vukovar (7) WC (1) Zadar (1) Zágráb (3) zaklatás (2) zene (1) zlatan (2) Címkefelhő
">

'Facebook'

Magyarországot és Szerbiát dicséri egy horvát karrierdiplomata

2013.12.25. 14:56 Zrinski Miki

Illetve Horvátországot marasztalja, amiért kihagyja a siralmas állapotban tengődő horvát vasút fejlesztését  kínai befektetők segítségével.


A véleménycikk szerzőjének a gondolatmenetében a legizgalmasabb, hogy egy gigászi, automatizált, áruszállító futószalagot vizionál, ami valójában egy hightec gyorsvasúthálózat, és három héttel rövidíti le a kínai iparvárosok gyártósoraitól a Nyugat-Európába szállított áruk leszállítását.


Nemrég Szijjártó Péter magyar külgazgasági államtitkár és Dragoljub Simonović, a szerb államvasutak vezérigazgatója tartott sajtótájékoztatót a Budapest-Belgrád vasúthálózat korszerűsítéséről. A közép-európai államok és Kína közötti találkozón a kínai kormányfő bejelentette, hogy országa 3 milliárd dolláros hitellel finanszírozza a projektet.

"Miért fontos hír ez Horvátország számára?" ˗ teszi fel a kérdést a szerző. "Azért, mert Horvátország mindebből kimaradt." ˗ válaszolja meg saját szónoki kérdését. Majd számbaveszi, hogy komoly gazdasági verseny zajlik azon közép-európai országok között, akik kedvező földrajzi helyzetüket kihasználva Ázsia, különösen a távol-keleti gazdasági szuperhatalom, a "világ műhelye" Kína és Nyugat-Európa között a szárazföldi tranzitforgalom lebonyolításában részt vehetnének.

Akár Horvátországon keresztül is mehetne e forgalom Magyarország helyett, ha átgondoltabb, hatékonyabb gazdaságélénkítő politikát folytatna a horvát kormány.
Törökország megépített a Boszporusz tengerszoros alatt, Isztambul európai és ázsiai oldalát összekötő két, egymás mellett futó vasúti alagutat. Már évekkel ezelőtt, amikor a törökök elkezdték a beruházást, nyilvánvalóvá vált a jelentősége Európa és Ázsia összeköttetésében a korszerű vasúti pályának. Az Európai Unió piacai, valamint Törökország ázsiai része, a Közel-Kelet, Közép-Ázsia és Kína közötti áruforgalomban stratégiai jelentőséggel bír a gyorsvasút fejlesztése. A szakmai stábok Brüsszelben a "Europe Bosphorus Corridor" –projekt keretében készültek fel az új lehetőségekre.


A Sanghaj, Hongkong, Peking és a többi nagy kínai iparváros, valamint Berlin és a nagy észak-európai kikötők: Hamburg, Rotterdam végpontú, korszerű vasúthálózat alternatíva a lassabb, tengeri áruforgalomnak.
A Budapest- Belgrád vasútfejlesztés ennek a Kína-Európa projektnek a része. Nem elhanyagolható, de csupán másodlagos szempont, hogy meggyorsítja a vasúti személyforgalmat e két szomszédos európai ország fővárosai között. Természetesen az is szomorú tény, hogy jelenleg Zágráb és Belgrád között több,mint hét óráig tart a vonatút, míg ezelőtt negyed évszázaddal elegendő volt három és fél óra. A kínaiak a vasútfejlesztés-finanszírozásban azonban az országuk és Európa közötti áruforgalom felgyorsítása apropóján érdekeltek elsősorban.


A Boszporusz alatti vasúti alagútpár egyik csövében ugyanis míg napközben elsősorban a személyforgalom zajlik, addig a közeljövőben beindul éjjelente az automatuzált, mozdonyvezető nélküli teherszállítás. Az árukkal töltött konténerek pedig mint valami gigászi futószalagon jutnak el a kínai feladóktól a címzettekig: az európai üzleti partnerekig.


"Horvátország ebben az esetben sem használja ki a legnagyobb aduászát: földrajzi fekvését. A közgazdászok kiszámolhatják, hogy az elmaradt tranzittarifák mekkora nemzetgazdasági bevételkiesést eredményeznek. Milyen lehetőségektől esnek el a horvát kis- és középvállalkozók? Egy ilyen korridor, ha horvátországi nyomvonalon át futna, mennyire gyorsíthatná fel a reformokat... Amit viszont a közgazdászok nem tudnak kiszámolni, a kormányzási-stratégiai döntéshozói képességeink felmérése. Mennyire vagyunk képesek a prioritásokat megfelelően felállítani és hogyan tudunk élni politikai kapacitásainkkal...és főképp, hogy mik a következményei annak, hogy elmulasztjuk a felszállást a globális fejlődés vonatára." - zárul a cikk.

Hidajet "Hido" Biščević (62), Jutarnji.hr-ben megjelent cikk szerzője újságíró, diplomata (Horvátország ankarai és moszkvai nagyköveti tisztségét is betöltötte), Ázsia-szakértő.

Szólj hozzá!

Címkék: gazdaság vasút Magyarország Szerbia Kína

A bejegyzés trackback címe:

https://croatiapepita.blog.hu/api/trackback/id/tr45708160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.