Niko Belic -Grand Theft Auto
Egy Zágrábban este kilenckor ellopott autó másnap reggelre alkatrészekre bontott, két nap múlva pedig már Boszniában árulják.
Horvát rendőrségi vallomások szivárogtak ki és újságírók is elkezdtek utána járni az ügyeknek.
Egy ismerősöm kérdezte, hogy szeretnék-e fél óra alatt 500 eurót keresni. Ez annyira jól hangzott, hogy azonnal igent mondtam. Nem kérdeztem, hogy hol és mit kéne csinálnom. Egy autót kellett elvezetnem A-ból B-be
mondta egy középkorú, Karlovac környékén élő férfi.
Nem messze Karlovactól, egy Draganić nevű faluba vittek, majd egy X6-os BMW érkezett Zágráb felől a régi főúton. Azt kellett vezetnem, úgy, hogy a másik autóban az ismerősöm előttem haladt, 2-300 méterrel. Akkor fordult meg a fejemben, hogy még csak az a kisebbik rossz, ha lopott kocsit vezetek, de mi van akkor, ha a csomagtartóban kábítószer vagy egy hulla lapul?
Krašić faluban, egy családi ház udvarába álltunk be. Ott egy új, számomra ismeretlen csapat fogadott minket. Az egyikünk odaadta nekem az 500 eurót, majd az ismerősöm az autójával visszavitt.
Majd az új "pilóta" egyre több részletet tudott meg. Az autókat főképp Zágrábból lopják megrendelésre, de meglepően gyakran a tulajdonos is a cinkosuk. Az autótolvaj bandáktól is kapnak pénzt a becstelen tulajdonosok és a biztosítótól is felmarkolják a zsetont a Casco után.
Jól bejáratott ügymenet
Ha érkezik egy megrendelés – például a boszniai Szerb Köztársaságból, Banja Lukaból, mondjuk egy BMW X5-ösre (ez eléggé keresett modell az illegális, lopottautó-piacon) és éppen nincs önellopató tulaj, akkor a kiszemelt példányt akár tíz napon át is megfigyelik.
Meglesik, hogy milyenek a tulajdonosnak a szokásai. Ha hétvégén este hat után nem használja az autót, akkor télen este kilenckor megérkezik a karlovaci csapat, a hekkerüknél egy ötezer eurós dekóderrel. Kiütik a kocsi riasztóját, majd „orosz kulccsal” feltörik a zárat és itt már ők el is végezték a részfeladatukat.
Az első „pilóta” leviszi a kocsit Draganićig, majd a második Krašićig. Az összes bűnözőt „tisztességesen” kifizetik az elvégzett melóért. A jellegtelen, falusi családi ház garázsában – remek álca, hisz faluhelyen ki nem szerel a garázsában autót, traktort, más mezőgazdasági gépet – négyen szerelnek.
Két profi, specialista szerelő kapja ki a motort, a másik kettő a többi alkatrészt, elektronikát stb, majd a vázat szétvágják és kiviszik egy közeli, illegális szeméttelepre, ahol a fémgyűjtő romák azonnal lecsapnak rá. Majd az alkatrészekre bontott kocsit teherautóra pakolják.
Lefizetett vámosok segítségével,
potom 500 euróért léptetik át a maljevaci határátkelőn Boszniába.
Illusztráció: Zoran Skorić infografikájának
felhasználásával − Jutarnji.hr
A tulajdonos a hétvégén lehet, hogy észre sem veszi kocsija eltűnését, főleg, ha valamelyik fapados repülővel egy hosszú hétvégére mondjuk Rómába, Párizsba, Londonba vagy bárhová máshová utazott. Nos, nem csak ő, hanem az autója is elhagyta Horvátországot.
A Banja Luka-i szerelőműhely-tulaj tízezer eurót fizet az alkatrészekért. Neki van egy totálkáros roncs, ugyanolyan donora, és miután összepuzzlezik a műhelyben a kocsit – az összetört, más alvázszámú bosnyák donorautóba – máris a négyszeres árán árulják. Mindössze 48 órával a kocsi ellopását követően.
Főállású és másodállású bandatagok is vannak
Jellemzően 30-as, 40-es férfiak biznisze a szervezet autólopás. A szájhős, balhés tinédzsereket és huszonéveseket inkább kihagyják a lebukás kockázatát elkerülendő. Akad, aki „honorárisan” űzi ezt a tevékenységet, keresetkiegészítésként, de bukott le olyan, eurómilliós ingatlanokat strómanokkal felvásároltató szereplő is, akinek az életében egyetlen bejelentett munkanapja sem volt. Horvátország mellett Szlovéniából is lopják a kocsikat Boszniába. Akkor Rijekanál előbb Horvátországba léptetik be a lopott autókat.